واشر لاستیکی زمانی کار خود را به درستی انجام میدهد که بادقت بالایی برش خورده باشد و نقصی در کیفیت مواد آن نباشد،جایی که واشر لاستیکی عملکرد صحیحی نداشته باشد میتواند آسیب جدی به سایر قطعات دستگاه یا ماشین وارد کند. این قطعه لاستیکی کوچک ولی بسیار حساس است. بر خلاف واشر فلزی که برای ایجاد ثبات و تراز منطقه استفاده میشود،واشر لاستیکی قادر به جا دادن بهتر فضاهای سخت و ارائه یک آب بندی دقیق میباشد  و به شما این امکان موفق را میدهد که از نفوذ  آب و هوا  در  پروژه خود جلوگیری کنید.واشر های تولید شده توسط بیتا رابر دارای مقاومت در برارت حرارت شدیدو هر گونه مواد شیمیایی میباشد و تا مدت ها دچار خوردگی  نمیشود

جهت خرید انواع واشر و دریافت لیست قیمت واشر ها با ما تماس بگیرید

شماره همراه : ۰۹۱۳۱۰۹۰۶۴۰    شماره تماس دفتر: ۰۳۱۳۳۲۰۸۴۳۰

انواع واشر :نئوپرن واشر

واشر

واشر لاستیکی سیلیکون

واشر لاستیکی وایتون

SBR لاستیک واشر

واشر لاستیکی پلی ایزوپرن

واشر پلی یورتان لاستیکی

واشر لاستیکی نیتریل

تولید انواع واشر لاستیکی :واشر نسوز،واشر تخت آبندی، واشر تخت نسوز ، تخت ضد گاز، واشر تخت وایتون واشر پلیت ،واشر تخت

 


بخشی از کتاب تعمیر اتومبیلهای‌ سـواری‌ بـراساس‌ اسـتاندارد درجه 2

امروزه با توجه به وجود خودروهای متنوع‌ و عـلاقه شدید مردم به وسایل‌ رفاهی و ماشین،تعمیرات این خودروها در زندگی روزمره‌ مانند لبـاسی برای‌ انسان‌،همیشه‌ و در هـمه جـا ضروری و مورد نیاز می‌باشد و یادگیری این مطالب‌ از چند بعد مفید است اول اینکه با شناخت علمی و فنی از خودرو بصورت صحیح‌ می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.دوم‌ اینکه می‌توان آن را به عنوان حرفه دنبال‌ کرد و یـک منبع شغلی مناسب داشت.بعد سوم این است که بعنوان یک طرح‌ خودکفائی در تعمیرات خودرو مورد استفاده قرار گیرد.کتاب‌ تعمیر‌ اتومبیل‌های‌ سواری براساس استاندارد درجه 2 تألیف محمدرضا براری می‌باشد کـه در چـهار فصل با عناوین 1-توابع یا صنایع فلزکاری و ابزارهای فلزکاری 2-تئوریک‌ موتورها 3-سیستم انتقال قدرت 4-سیستم جلوبندی و فرمان و سیستم‌ ترمز‌ در 288 صفحه به چاپ رسیده است.

فصل اول:توابع،یا صنایع فلزکاری و ابـزار فـلزکاری

اصولا هر فردی،در هر شغلی که فعالیت دارد باید مکانی یا محیطی را‌ به‌‌ عنوان محل کار انتخاب نماید.کارگاه یا با توجه به موضوع کتاب تعمیرگاه‌ محلی است که افـراد یـا گروهی با بکارگیری ابزارآلات،قطعه‌ای را تولید،تعمیر یا بازسازی می‌کنند‌.محل‌ کار‌ باید طوری باشد که شخص‌ یا‌ اشخاص‌ با ایمنی و راحتی خاطر در آن کار کنند و با حداکثر راندمان بـه کـار مـشغول باشند.نظم و ترتیب در محیط کـار یـکی‌ از‌ مـهمترین‌ اصول کار است.قرار گرفتن ابزارآلات در جای‌ مناسب‌ و در دید شخص که باعث جلوگیری از اتلاف وقت و تا حدودی‌ جلوگیری از عصبانیتهای بی‌مورد مـی‌گردد بـسیار حـائز اهمیت‌ است‌.روشنائی‌‌ محیط کار باید به انـدازه کـافی باشد،محیط کارگاهها باید‌ بطور مناسب طراحی‌

 

شده و محدودهء محیط کاری باید وسعت لازم را داشته باشد تا به راحتی در آنـ‌‌ کـار‌ کـرد‌ و بالاخره تمیزی و آرایش محیط کار از مخاطرات کاری کاسته و از نظر‌ روانـی‌ در پیشبرد کار مؤثر است و قبل از هر گونه اتفاق و حادثه‌ای باید به نکات‌ ایمنی توصیه‌ شده‌ از‌ طریق مسؤولین تـوجه کـرد.تـجهیز کارگاه،در هر کارگاه، مخصوص کار خاصی‌ می‌باشد‌ و ابزارهای‌ مخصوص همان کـار ضـروریت دارد. میز کار و گیره معمولا در تمام کارگاهها مورد نیاز‌ است‌ و یافت‌ می‌شود و مهمترین نکته در مورد میز کـار و گـیره مـناسب بودن آن با قد و اندازه‌ شخص‌‌ می‌باشد تا از خستگی بیش از حد جلوگیری کـند.گـیره‌ها بـه حسب نوع‌ کار‌ و جنس‌ قطعه مورد نظر متفاوت،و در ابعاد مختلف و معمولا از جنس چدن خـاکستری‌ مـخصوص و بـا‌ روش‌ ریخته‌گری ساخته می‌شود و به همین دلیل در مقابل‌ ضربه و نیروهای زیاد حساس می‌باشد‌.انـبردست‌،دمـ‌ باریک و دم پهن هم نوعی‌ گیره دستی محسوب می‌شوند که جهت خم کردن،بـریدن و نـگه‌ داشـتن‌ قطعات‌ کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.چکش وسیله‌ای است که برای کارهایی‌‌ مانند‌ خـم‌کاری‌،صـافکاری،قلم‌کاری،سنبه نشان کردن و به طور کلی ایجاد ضربه مورد استفاده قرار مـی‌گیرد و بـر‌ حـسب‌ نوع‌ کار به صورتهای چکش لاستیکی، چکش از جنس فلزات سبک،چکش فولادی‌ و چوبی‌ ساخته مـی‌شوند.ابـزارهای‌ دقیق اندازه‌گیری از جمله تجهیزاتی هستند که در مشاغل صنعتی مورد استفاده‌ قرار‌ مـی‌گیرند‌.دو سـیستم انـدازه‌گیری رایج در جهان وجود دارد که عبارتند از: سیستم‌ متریک‌ که سیستم رسمی کشور ایران است و سیستم‌ ایـنچی‌ کـه‌ اغـلب‌ در کشورهای انگلیسی زبان بکار برده‌ می‌شود‌.ساعت اندازه‌گیری،میکرومتر و کولیس از وسایل انـدازه‌گیری دقـیقی هستند و در صنایع،مصارف زیادی‌ دارند‌ که

 

 

در خصوص نحوه استفاده‌ از‌ این ابزار‌ و روش‌ خواندن‌ آنها توضیح داده شـده اسـت. وسایل‌ اندازه‌گیری‌ ثابتی هم وجود دارند که اندازه خاص خود را دارد و باعث‌ سـرعت‌ عـمل‌ در اندازه‌گیری می‌شود.شابلن اندازه‌گیری رینگ‌،سیلندر،پیـستون، فـاصله دهـانه‌ رینگها‌،فاصله خلاصی سوپاپها و یا یاتاقانها‌ از‌ ایـن قـبیل ابزارها هستند.در ادامه این فصل مطالبی در مورد اره‌کاری،سوهانکاری‌،سوراخکاری‌، برقوکاری،حدیده‌کاری،و قـلاویز مـطرح شده‌ است‌ که‌ در جای خـود‌ در‌ صـنایع از اهمیت ویـژه‌ای‌ بـرخوردار‌ مـی‌باشد و نکاتی را که باید در انجام این اعـمال رعـایت‌ شود درج شده است‌.

فصل‌ دوم:تئوریک موتورها

این فصل از‌ کتاب‌ شامل مکانیزم‌ کـلی‌ سـیستمها‌،قطعات ثابت و متحرک‌ موتور‌،سیستم روغـنکاری،سیستم سوخت رسانی،سـیستم جـرقه می‌باشد.یک‌ اتومبیل مجموعه‌ای از قـطعات زیـادی است‌ که‌ بطور منظم و صحیح و با طراحی‌ مناسب‌ و حساب‌ شده‌ کنار‌ یکدیگر‌ قـرار گـرفته‌اند و دستگاهی‌ به‌ نام اتومبیل را تـشکیل مـی‌دهند حـدود 60 ماده مختلف از مـقوا تـا فولاد و غیره در خودرو‌ بـکار‌ رفـته‌‌ است.قسمتهای یک اتومبیل را می‌توان به‌ هفت‌ گروه‌ تقسیم‌بندی‌ کرد‌:1- گروه‌ تولید قدرت 2-گـروه انـتقال قدرت 3-گروه فنربندی و تعلیق 4-گروه‌ چـرخ‌بندی و تـرمزها 5-گروه هـدایت زمـان 6-گـروه بدنه و شاسی و در نهایت‌ گـروه سیستم الکتریکی.اولین موتور احتراقی توسط شخصی‌ بنام نیکلاس اتو مهندس آلمانی در سال 1875 میلادی طـراحی و سـاخته شد که به موتور احتراقی‌ چـهار زمـانه مـعروف بـود.مـوتورها از لحاظ احتراق بـه دو نـوع کلی تقسیم می‌شوند‌: 1-موتورهای‌ احتراقی خارجی(برون سوز)که معمولا در لوکوموتیوهای بخار و کشتیهای بخار بکار گـرفته مـی‌شدند و مـوتورهای احتراقی داخلی(درون سوز)که‌ در دو نوع دو زمانه و چـهار زمـانه طـراحی شـده‌ کـه‌ طـرز کار و زمانبندی آنها با یکدیگر متفاوت است.سیکل موتور که یک گردش تکمیلی در روند روشن شدن‌ موتور می‌باشد که با چهار‌ زمان‌ در موتور چهار زمانه تکمیل‌ مـی‌گردد‌ که عبارتند از: 1-زمان تنفس(مکش)2-کورس تراکم 3-کورس قدرت(انفجار)4-کورس‌ تخلیه که مربوط به سیکل موتورهای چهار زمانه تک سیلندر می‌باشد.اما‌ اکثر‌ موتورهای موجود چهار زمانه‌،موتورهای‌ چـهار سـیلند می‌باشند.در نتیجه احتراقی‌ که در این موتورها صورت می‌پذیرند نیاز به نظم و ترتیب خاصی دارد که به آن‌ ترتیب احتراق گویند.ترتیب احتراق در موتورهای چهار سیلند‌ بصورت‌ 2-4- 3-1 می‌باشد.نقطه مرگ بـالا،نـقطه مرگ پایین و کورس پیستون از اصطلاحات‌ فنی،به همراه عواملی مثل پیستون،سیلندر،سر سیلندر،شاتون،میل لنگ، سوپاپ،شمع و دیگر وسایل جانبی در ایـن‌ تـرتیب‌ احتراق دخالت‌ دارند.در موتورهای احـتراق داخـلی می‌توان چندین مدار را بررسی کرد.1-مدار تولید قدرت‌ که شامل قطعات‌ ثابت و متحرک موتور می‌شود 2-مدار انتقال قدرت که شامل‌ کلاج،گیربکس‌،گاردان‌،دیـفرانسیل‌ و چـرخها می‌باشد 3-مدار فرمان کـه شـامل‌ فرمان،جعبه فرمان،جلوبندی،چرخها و توپی چرخها می‌باشد 4-مدار فنربندی‌ و تعلیق ‌‌که‌ شامل فنرها،کمک فنرها،طبق‌ها،زوایای چرخ و تنظیم و شاسی‌ می‌باشد.سیلندر که یکی‌ از‌ قطعات‌ ثابت مدار تولید قـدرت مـی‌باشد،استوانه‌ای‌ تو خالی و کاملا دقیق می‌باشد که در بلوک سیلندر‌ ساخته شده است و محل‌ حرکت پیستون و انجام عمل چهار زمان موتور می‌باشد.سیلندرها‌ معمولا از چدن و آلومینیوم‌ ساخته‌ می‌شوند و سیلندرهای چدنی بـصورت خـطی-افقی، جـناقی یا خورجینی و خوابیده و ردیفی ساخته می‌شوند.در دیواره سلیندرها معمولا در مسیر کانال آب پولک‌هایی تعبیه شده است که هـدف از قرار گرفتن‌ این‌ پولک‌ها ایمنی بیشتر در تابستان می‌باشد تا از ترکیدگی سـیلندر در هـنگام‌ جـوش آوردن سیلندر و رادیاتور جلوگیری نماید و همچنین در صورت عدم‌ دسترسی به ضد یخ در زمستان که موجب یخ‌ زدن‌ آب داخـل ‌ ‌سـیلندر و اضافه شدن‌ حجم آب شده به دیواره‌های سیلندر فشار وارد می‌کند،با خارج شدن ایـن پولکـ‌ها 1-بـطریق آهنگری 2-بطریقه ریخته‌گری

از ترکیدگی سیلندر جلوگیری می‌شود.سر سیلندر‌ هم‌ شامل یک قطعه از جنس‌ چـدن یا آلومینیوم می‌باشد که آن هم بصورت ریخته‌گری ساخته شده و توسط پیچهای مخصوص بـر روی بلوک سیلندر بسته مـی‌شود و از قـسمتهای مختلفی‌ از‌ قبیل‌ محل قرار گرفتن سیت‌ها یا راهنمای سوپاپ-سوپاپهای دود و هوا-فنر پولک و خار سوپاپ-لاستیک گیت دم سوپاپ،پایه اسبکها و میل اسبک و غیره‌ تشکیل شده است.سر سیلندر در‌ موتور‌ از‌ قطعات بسیار مـهم و بااهمیت می‌باشد‌ که‌ نگهداری‌ و تعمیر آن نیاز به دقت زیادی دارد.نصب سوپاپها در سر سیلندر و موتور به چهار روش صورت می‌گیرد:1-بصورت( IHD )که‌ تمامی‌ سوپاپها‌ در روی سر سیلندر قرار می‌گیرند مانند موتور‌ پیکان‌،تویوتا و غـیره 2-بـصورت‌ ( FHD )که نیمی در سر سیلندر و نیمی در روی سیلندر نصب می‌شوند مانند جیپ و بلیزر 3-بصورت‌( LHD‌ )که‌ تمامی سوپاپها بر روی سیلندر قرار دارند مانند جیپ‌های جنگی‌ آمریکائی-4-نوع( THD )که در دو طرف سیلندر یا سر سـیلندر قـرار دارند.میل سوپاپ،فرماندهی مکانیزم سوپاپ‌ را‌ بعهده‌ دارد و حرکت خود را توسط دنده،از دنده سر میل لنگ‌ به‌ سه طریق دریافت می‌کند: 1-درگیری دنده میل سوپاپ مستقیم با دنده سر مـیل لنـگ 2-درگیری دنده‌ میل‌‌ سوپاپ‌ بوسیله زنجیر با دنده سر میل لنگ 3-درگیری دنده میل سوپاپ بوسیله‌‌ تسمه‌ با‌ دنده سر میل لنگ.با حرکت میل سوپاپ چندین عمل انـجام مـی‌شود کـه‌ یکی‌ باز‌ و بسته‌ شدن سـوپاپها،بـه حـرکت در آوردن پمپ روغن(اویل پمپ)،به‌ چرخش در آوردن‌ میل‌ وسط دلکو و بکار انداختن پمپ بنزین توسط دایره گریز از مرکز میل سوپاپ‌.بـرای‌ ایـنکه‌ ایـن اعمال به طور دقیق و در لحظه خود درست‌ عـمل کـند لازم است میل‌ سوپاپ‌ با میل لنگ تنظیم شود که این عمل را تایمینگ موتور گویند،به‌ همین‌ منظور‌ در روی دنده مـیل سـوپاپ و دنـده‌ سر میل لنگ دو علامت قرار دارد که بصورت‌ نقطه‌ سمبه نـشان یا حروف حک‌ شده است که در زمان تعمیرات و بستن‌ زنجیر‌ و نصب‌ موارد تایمینگ موتور،باید علائم و نشانه‌ها،مـقابل یـکدیگر قـرار گیرند تا وضعیت سوپاپها با حرکت‌ پیستون‌‌ تناسب‌ داشته باشد.بـعد از اتـمام این عمل لحظه قرار گرفتن سر سیلندر‌ بر‌ روی‌ سیلندر می‌باشد که در این بین از واشر سـر سـیلندر اسـتفاده می‌شود تا در مقابل‌‌ فشار‌ احتراق و تراکم سیلندر مقاومت داشته باشد و از نفوذ کـمپرس جـلوگیری‌ کـند.یک‌ واشر‌ سر سیلندر باید ضریب انتقال حرارتی بالایی‌ داشته‌ تا‌ در اثر افزایش گـرمای مـوتور سـریع نسوزد‌ و همچنین‌ انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند در پستی‌ و بلندی سطوح سیلندر و سر سیلندر نشسته و آنـ‌ دو‌ را خـوب آب‌بندی کند.در‌ ادامه‌ این فصل‌ در‌ مورد‌ سیلندر موتور پیستونها و انواع آن و خواص‌ آن‌ها‌، ریـنگهای پیـستون کـه شباهتی با النگو دارند و حلقوی هستند توضیح داده شده‌‌ است‌.قطر دایره رینگ کمی بـزرگتر از‌ قـطر پیستون می‌باشد که‌ به‌ هنگام قرار

 

 

گرفتن درون سیلندر‌ با‌ حالت فنریت خود بـه جـداره سـیلندر فشار وارد کرده و جذب‌ می‌گردد و با محفظه‌ سیلندر‌ آب‌بندی می‌شود.رینگها در دو‌ نوع‌ فشاری‌ و روغنی ساخته مـی‌شوند‌ کـه‌ هر کدام وظیفه خاص‌ خودشان‌ را دارند.شاتون یا دسته پیستون،بصورت تـیرآهن‌وار سـاخته مـی‌شود تا در مواقع ضربات‌ انفجار‌ در حالت احتراق پیچیدگی پیدا نکند‌ و توسط‌ قطعه‌ای بوش‌ مانند‌ و سخت‌ بـنام‌ گـژن پیـن به‌ پیستون متصل می‌شود که نکات قابل توجهی در موقع نصب‌ پیستون بـه شـاتونها و جا زدن‌ گژن‌ پین و نصب رینگها بر روی پیستون‌ باید‌ رعایت‌ شود‌.میل‌ لنگ که یکی‌ دیـگر‌ از قـطعات متحرک موتور می‌باشد.قطعه‌ای‌ فلزی است که به دو طریق ریخته‌گری و آهنگری سـاخته مـی‌شود‌ که‌ دارای‌‌ وزنه‌هائی بنام لنگ است کـه بـه تـعداد‌ سیلندرها‌ بوده‌ و دارای‌ تکیه‌گاههای‌‌ متحرک‌ و ثابت مـی‌باشند و تـوسط یاتاقانهای ثابت و متحرک مهار می‌شوند.در خودروهای مختلف تعداد یاتاقانهای ثابت از تعداد سیلندر یـا یـاتاقانهای متحرک‌ یکی بیشتر یا یـکی کـمتر می‌باشد.مـیل‌ لنـگ‌ها دارای دو خـلاصی می‌باشند. خلاصی طولی یا عمودی کـه بـرای تنظیم آن از بغل یاتاقان یا هلالی استفاده‌ می‌شود و خلاصی عرضی یا افقی کـه بـا تنظیم ضخامت یاتاقان می‌توان‌ آنرا‌ تـنظیم نمود.در موقع جمع کـردن مـوتور یاتاقان‌بندی یکی از مهمترین اعمال در تـعمیر مـوتور می‌باشد.یاتاقان‌بندی خوب آن است که یاتاقان هرگز با محور خود در تماس نبوده‌ و رویـ‌ قـشاء روغن حرکت لغزشی داشته بـاشد.هـر چـه این تماس‌ بـیشتر بـاشد یاتاقان زود خراب می‌شود.انـدازه یـاتاقانها در تعمیرات اور سایز شده‌ و به‌ اندازه‌ای که از پوسته میل‌ لنگ‌ تراشیده می‌شود به همان انـدازه بـه ضخامت‌ یاتاقان اضافه می‌گردد.در انتهای کـوبلینگ مـیل لنگ چـرخ سـنگینی بـنام فلاویل‌ بسته می‌شود کـه از لحاظ‌ کار‌ در موتور حائز اهمیت‌ است‌.متعادل کردن حرکت‌ میل لنگ،جلوگیری از لرزش میل لنگ،درگـیری دنـده فلاویل با استارت و چرخش موتور و روشـن شـدن آن و بـسته شـدن صـفحه کلاج و دیسک روی آنـ‌ جـهت انتقال قدرت‌ موتور‌ از وظایف فلاویل میباشد.در بعضی از مواقع بعلت‌

سهل‌انگاری و عدم آگاهی فنی راننده،در اثر تـمام شـدن صـفحه کلاج و برخورد با پرچهای این صفحه بـا فـلاویل،روی سـطح فـلاویل‌ خـط‌ ایـجاد می‌شود‌ که‌ موجب کاهش راندمان قدرتی و شتاب موتور می‌شود.در چنین مواقعی می‌توان‌ با کف تراش کردن سطح‌ فلاویل و اضافه نمودن ضخامت صفحه کلاج این‌ مشکل را حل کـرد‌.در‌ یک‌ خودرو قطعات زیادی در حالت سایش و مالش و اصطکاک قرار دارند که برای تقلیل سایش و اصطکاک و فرسودگی قطعات ‌‌باید‌ به نحوی آنها را روغنکاری نمود تا بازده آن بیشتر گردد این عمل‌ را‌ سـیستم‌‌ روغـنکاری موتور به عهده دارد و از طریق پمپ روغن(اویل پمپ)در کارتل یا مخزن‌ روغن شروع شده و از فیلتر روغن عبور کرده و از طریق مجرای سیستم‌ به‌ بالای موتور رسیده و از‌ روی‌ موتور و سوپاپها روغـن‌کاری شـروع و از طریق‌ رینگهای روغنی جداره سیلندر روغن‌کاری می‌شود و دیگر اتصالات هم در اثر ریزش روغن از بالا روغن‌کاری می‌شوند.مرغوبیت روغن در این عمل از اهمیت ویژه‌ای‌ بـرخوردار مـی‌باشد.مبحث بعدی این فصل سـیستم خـنک‌کننده‌ موتور می‌باشد که جهت کم کردن حرارت و فرسایش و اصطکاک موتور از این‌ سیستم استفاده می‌شود که شامل رادیاتور،پروانه،واتر پمپ و ترموستات می‌باشد‌. رادیاتور‌ در جـلو مـوتور نصب می‌گردد تا مـوتور در مـعرض هوای آزاد قرار گرفته و با افزایش سرعت خودرو،هوا مستقیما به آن برخورد کرده و عمل خنک‌کاری را تسریع می‌کند و وظیفه اصلی‌ رادیاتور‌ ارسال آب سرد شده به درون موتور و دریافت آب گرم و سرد کردن آن می‌باشد.پروانـه مـوتور هم از دیگر قطعات این‌ سیستم می‌باشد که با کشیدن هوای خارج به‌ داخل‌ هم باعث خنک شدن‌ گرمای موتور می‌شود و هم به جهت عبور هوا از محفظه‌های رادیاتور عمل‌ خنک‌کاری رادیـاتور را تـندتر می‌کند و چـرخش خود را از طریق تسمه از فولی‌‌ سر‌ میل‌ لنگ دریافت می‌کند.راندمان حرارتی‌ موتور‌ در‌ درجه حرارت معین افزایش‌ مـی‌یابد برای نرمال نگه داشتن درجه حرارت آب موتور از دستگاهی به نام‌ تـرموستات اسـتفاده مـی‌شود.ترموستات‌ کلید‌ حرارتی‌ خودکاریست که موتور را در درجه حرارت حک‌ شده‌ روی آن ثابت نگه می‌دارد و در نتیجه می‌توان حداکثر اسـتفاده ‌ ‌و بـهره‌برداری را از موتور نمود.واتر پمپ هم دستگاهی‌ است‌ که‌ آب داخل‌ موتور را با سرعت بـه گـردش در آوردهـ‌ و در مسیر کانال آب و از رادیاتور به سمت‌ موتور و جلوی سیلندر نصب می‌گردد.واتر پمپ حرکت خود را‌ بـوسیله‌ تسمه‌ از میل لنگ می‌گیرد.اگر تسمه پروانه پاره شود،واتر پمپ‌ از‌ کار افتاده و مـوتور جوش می‌آورد.

سیستم سـوخت‌رسانی-مـدار سخت‌رسانی موتورهای بنزینی عبارتند از 1- باک 2-دستگاه اندازه‌گیری‌ سوخت‌ 3-لوله‌های‌ انتقال سوخت از باک به‌ کاربراتور 4-فیلترهای پاک‌کننده سوخت(صافی)5-پمپ بنزین‌ 6-کاربراتور‌ برای‌ تنظیم و ارسال سوخت 7-منیفولد گاز برای عبور هوا و سـوخت.کلیه‌ خودروهای امروزی مجهز به‌ پمپ‌ بنزین‌ هستند و در نتیجه باک در هر قسمتی‌ از خودرو نصب شود سوخت براحتی به‌ کاربراتور‌ خواهد رسید اما معمولا باک را در اتومبیل‌های استاندارد موتور جلو در قسمت‌ عقب‌ نـصب‌ مـی‌کنند تا ایمنی‌ بیشتری داشته باشد و درجه بنزین که یک مقاومت الکتریکی می‌باشد به‌ روی‌‌ آن نصب شده تا مقدار سوخت داخل باک را از طریق صفحه آمپر‌ بنزین‌ بر‌ روی‌ داشبورت مشخص کـند،در مـسیر باک به پمپ بنزین،داخل باک،پمپ بنزین و کاربراتور‌ فیلترهای‌ پاک‌کننده سوخت قرار دارند که ناخالصی‌های موجود در باک‌ و مسیر لوله را‌ در‌ خود‌ نگه می‌دارد تا سوخت‌رسانی قطع نشود.پمپ بنزین کـه‌ مـهمترین وظیفه در این سیستم را‌ انجام‌ می‌دهد‌،دستگاهی است که سوخت را از باک کشیده(مکش)و با فشار(پمپاژ‌)به‌ سمت کاربراتور ارسال می‌کند و نیروی خود را از دایره گریز از مرکز میل سوپاپ دریافت مـی‌کند‌.و از‌ دو نـوع‌ پمـپ بنزین برقی و مکانیکی ساخته شـده اسـت کـه نحوه عملکرد‌ آنها‌ و معایب‌ و محاسنش هر یک در کتاب توضیح‌ داده‌ شده‌ است.کاربراتور هم یکی دیگر از

 

 

وسایل‌ سیستم‌ سوخت‌رسانی است کـه وظـیفه دارد سـوخت و هوا را به نسبت‌ معینی مخلوط کرده‌ و در‌ زمان مـعین و بـرحسب نیاز موتور‌ به‌ آن ارسال‌ نماید‌ و انواع‌ و اشکال مختلفی دارد ولی اساس کار‌ همه‌ آنها یکجور می‌باشند و بطور کلی کاربراتورها دارای هفت مـدار ارسـال سـوخت می‌باشند‌:1-مدار‌ دور آرام 2- مدار دور کمکی یا‌ انتقال 3-مدار دور اصلی‌ یا‌ قـدرت 4-مدار دور شتاب 5-مدار‌ گاز‌ 6-مدار ساسات و بالاخره مدار سوزن شناور که در نتیجه باعث تنظیم سوخت‌ معین‌ بر‌ حـسب نـیاز مـوتور می‌شود.و اما‌ آخرین‌ مبحث‌ این فصل به‌ برق‌ خودرو و سیستم جـرقه مـربوط‌ می‌شود‌ و این سیستم در موتور بنزینی شامل باطری، کوئل دلکو که خود شامل چکش برق‌،پلاتین‌،فـیوز دلکـو،درب دلکـو و وایرها می‌باشد‌.باطری‌ یک انبارهء‌ الکتریکی‌ است‌ که نیروی الکتریکی درون‌ آن ذخـیره‌ مـی‌گردد تـا در مواقع لزوم از آن بهره‌برداری شود.پوسته باطری از جنس‌ کائوچو‌ یا میکا می‌باشد و بر حسب نیاز‌ ولتـاژ‌ بـاطری‌ در‌ انـدازه‌های‌ متفاوت ساخته می‌شود‌ و دارای‌ دو قطب مثبت و منفی می‌باشد.باطریها معمولا دارای 6 خانه می‌باشند که روی هـر یـک درپوشی قرار‌ دارد‌ که‌ برای ریختن محلول الکترولیت(آب اسید) تعبیه‌ شده‌ است‌.در‌ مرحله‌ بـعدی‌ بـرای ایـنکه مخلوط هوا و سوخت درون محفظه‌ سیلندر منفجر گردد باید قوس الکتریکی قوی داشته باشیم بـه هـمین منظور از دستگاه کوئل که برق 12 ولتی باطری‌ را به 12 تا 15 هزار ولت افزایش می‌دهد اسـتفاده مـی‌کنیم.کـوئل از یک پوسته و یک هسته مرکزی و تعدادی سیم‌پیچ‌ تشکیل شده است.در مواقعی ممکن است کوئل نـیم‌سوز شـده‌ یا‌ سوخته باشد که‌ به علت اتصال در سیم‌کشی باز ماندن بیش از حـد سـویچ،چـسبیدن دهانه پلاتین‌ و یا خارج از ظرفیت بودن فیوز می‌باشد.از این جهت برای تشخیص‌ سوختن‌ و سلامت کـوئل ابـتدا وایـر فشار قوی برجک درب دلکو را در آورده و آن را به بدنه‌ موتور نزدیک می‌کنیم،سپس استارت مـی‌زنیم،چـنانچه‌ جرقه‌ قوی و آبی رنگ‌ زده می‌شود‌.کوئل‌ سالم است اما اگر جرقه زرد و ضعیف باشد دلیل بر نـیم‌سوز بـودن‌ کوئل است.در صورت نیم‌سوز بودن کوئل با یک سره کردن سیم‌ ورودیـ‌ بـه‌ کوئل(برق مستقیم‌ از‌ قطب مثبت باطری بـه کـوئل)جـریان قوی برق مستقیما وارد کوئل شده و احتمالا مـاشین روشـن می‌شود ولی در نهایت کوئل باید تعویض‌ گردد.

دلکو یا مقسم برق یکی دیگر از‌ سـیستم‌های‌ جـرقه می‌باشد که قدرت تولید شـده فـشار قوی،تـوسط کـوئل روی تـرمینالهای درب دلکو تقسیم می‌گردد تا به‌ شـمعها بـرسد.حرکت و چرخش میل دلکو از چرخش پمپ روغن و در نهایت‌ از‌ چرخش میل‌ سوپاپ حـاصل مـی‌شود.برق ورودی توسط ذغال درب دلکو از برجک دلکـو به فلز روی چکش بـرق‌ مـنتقل شده و با دور زدن و گردش چکش‌ بـرق،جـریان برق فشار‌ قوی‌ به‌ ترمینالهای درب دلکو تقسیم می‌گردد و از طریق‌ وایرها به شمعها مـی‌رسد.در داخـل دلکو یک خازن به ‌‌نـام‌ فـیوز دلکـو وجود دارد که‌ ذخـیره‌کننده نـیروی الکتریکی می‌باشد.هنگامیکه دهـانه پلاتـین بسته‌ باشد‌ جریان‌ جهت شارژ کوئل از خازن به سمت کوئل هدایت می‌شود و در زمان بـاز شـدن دهانه‌ پلاتین جرقه و جریان اضافه دهـانه پلاتـین را در خود ذخـیره کـرده،مـانع‌ از‌ ذوب شدن دهانه پلاتین‌ مـی‌شود‌.در نتیجه سوختن فیوز دلکو باعث خاموش‌ شدن و یا به سختی روشن شدن و یا هرگز روشـن نـشدن موتور می‌شود و اگر هم‌ روشن شـود گـاز نـمی‌خورد.در کـنار فـیوز دلکو در داخل‌ دلکـو پلاتـین بسته می‌شود، پلاتین در حقیقت یک کلید قطع و وصل ولتاژ کوئل می‌باشد.در هنگام تنظیم‌ دلکو،با شـل کـردن پیـچ پایه دلکو به صورت دستی به چـرخش در مـی‌آید‌.بـرای‌‌ تـنظیم دلکـو از دو روش اسـتفاده می‌شود.یکی با استفاده از چراغ دلکو و استفاده‌ از درجات حک شده روی فولی میل لنگ که بهترین نوع تنظیم دلکو می‌باشد و دیگر تنظیم‌ بطور‌ تجربی که این نوع تـنظیم بیشتر در تعمیرگاههای معمولی‌ متداول است که در این حالت دلکو با دست چرخانده می‌شود و در جائی که موتور نرم و صاف کار کرده و با‌ گاز‌ دادن مکرر و خوب گاز خوردن،خاموش کردن و پس‌ نـزدن مـوتور و با استارت مجدد سبک و سریع موتور روشن شود دلکو تنظیم شده‌ است که بلافاصله پیچ پایه دلکو را سفت‌ می‌کنیم‌.در‌ آخرین قسمت این سیستم‌ به‌ وایر‌ شمعها‌ می‌رسیم که وایـرها کـابل‌های فشار قوی هستند که جرقه‌های‌ تولیدی را از ترمینال دلکو به سر شمعها می‌رسانند و شمع که روی‌ سر‌ سیلندر‌ بسته شده جرقه الکتریکی ایجاد کـرده و مـوجب انفجار‌ مخلوط‌ هوا و بنزین مـتراکم‌ شـده می‌شود تا عمل قدرت بخوبی صورت پذیرد.

فصل سوم:سیستم انتقال قدرت

قدرت تولید شده‌ در‌ موتور‌ باید به طریقی به چرخهای عقب منتقل گـردد تـا خودرو‌ بتواند به حـرکت درآیـد.این وظیفه مهم را سیستم انتقال قدرت بعهده دارد که بطور کلی این سیستم‌ شامل‌ قسمتهای‌ مختلف می‌باشد که بدین قرار است: 1-فلاویل 2-صفحه کلاج 3-دیسک کلاج‌ 4-بلبرینگ‌ و دو شاخه 5-پمپ‌های‌ بالا و پایـین 6-گـیربکس 7-میل گاردان 8-دیفرانسیل و محور چرخها می‌باشند. سیستم کلاج اولین عامل‌ انتقال‌ قدرت‌ است.این سیستم،سیستمی اصطکاکی‌ است که برخلاف قسمتهای اصطکاکی در موتور‌ که‌ باید‌ روغنکاری شوند،باید کاملا اصـطکاکی عـمل کرده تـا قدرت بخوبی منتقل گردد و کار سیستم‌ کلاج‌‌ قطع‌ و وصل کردن نیروی موتور به گیربکس و در نهایت به چـرخها می‌باشد.با فشردن پدال‌ کلاج‌ توسط راننده دو شاخه کلاج که بلبرینگ در وسـط آن مـحکم‌ گـردیده روی‌ دیسک‌ بصورت‌ اله کلنگی به عقب برگشته و صفحه کلاج که به آن‌ متصل است به عقب‌ بـرمی‌گردد‌ ‌ ‌و صـفحه کلاج از روی فلاویل جدا شده و در نتیجه نیروی موتور و گیربکس قطع‌ می‌شود‌.و با‌ برداشتن پا از روی پدال‌ صـفحه مـجددا بـا فشار روی فلاویل درگیر می‌شود و قدرت موتور‌ به‌ گیربکس‌ منتقل می‌گردد.در این میان دو پمپ کلاج بـالا و پایین فعالیت‌ دارند‌ که‌ با فشار روغن این اعمال انجام می‌شود.گیربکس یـا جعبه دنده در ادامه ایـن سـیستم‌ یک‌

 

 

 

دستگاه‌ مبدل دور و قدرت است که راننده در مواقع لزوم از سرعت و قدرت‌‌ مناسب‌ آن استفاده می‌نماید.گیربکسها در دو نوع دنده دستی و دنده اتوماتیک‌ ساخته می‌شود.زمانیکه موتور روشن‌ است‌ نیرو از شافت جلو که به کـلاج‌ متصل است به دنده‌های داخل‌ گیربکس‌ انتقال داده می‌شود.هر چه قطر دنده‌‌ بزرگتر‌ باشد‌ قدرت آن بیشتر و سرعت کمتر و بالعکس هر‌ چه‌ قطر دنده کوچکتر باشد سرعت آن بیشتر و قدرت آن کمتر می‌باشد.قـدرت و سـرعت‌ حاصله‌ از طریق‌ شافت عقب گیربکس‌ به‌ گاردان انتقال‌ داده‌ می‌شود‌ و از طریق گاردان به دیفرانسیل‌ می‌رسد‌.دیفرانسیل‌ سه وظیفه مهم را در اتومبیل به عهده دارد.1-تقلیل دور گیربکس‌ و ازدیاد‌ قدرت در چرخها 2-هماهنگی حرکت چـرخهای‌ اتـومبیل در سر پیچها‌ 3-تبدیل‌ حرکت چرخشی گاردان طی زاویه‌ 90‌ درجه بر چرخها و قسمت‌های تشکیل‌دهنده دیفرانسیل بدین قرار می‌باشد:1-پوسته کله گاوی 2- پوسته‌ اصلی‌ 3-هوزینگ 4-کرانویل 5-پینیون 6-بلبرینگهای کوچک‌ و بزرگ‌‌ پیـنیون‌ 7-مـهره پینیون 8-دنده‌ دیشلی‌ یا هرزه گرد 9-دنده‌ سر‌ پلوس 10-میل دنده‌ دیشلی 11-واشرهای میزان خلاصی 12-بلبرینگهای دو سر هوزینگ‌ و بالاخره‌‌ پلوسها که وظیفه منتقل کردن حرکت‌ قدرتی‌ دیفرانسیل به‌ چرخها‌ را‌ بـه عـهده دارد و در‌ نـهایت باعث حرکت اتومبیل می‌شود و جـهت جـلوگیری از اصـطکاک و خنک‌کاری داخل گیربکس و دیفرانسیل از مایعی‌ با‌ قدرت چربکاری زیادی بنام‌ واسگازین استفاده‌ می‌شود‌.

فصل‌ چهارم‌:

این‌ فصل از کتاب‌ مربوط‌ به سـیستم چـرخها،فـرمان،ترمز،سیستم زوایای چرخ‌ و فنربندی اتومبیل می‌باشد.قـسمتهای حـرکتی چرخها توپی چرخها‌ هستند‌ که‌‌ رینگ چرخ حول محور آن می‌گردد.توپی‌ چرخ‌ مجموعه‌ای‌ از‌ یک‌ هوزینگ‌‌ می‌باشد که درون آن در قسمت دو سـر ورودی و خـروجی بـلبرینگ و کاسه نمد قرار دارد و این مجموعه با گیریس مخصوصی گیریس‌کاری مـی‌شود تا در سرعتهای‌ بالا و حرارت‌ ناشی از اصطکاک فرسوده و یا گیرپاژ نکند.برای نگه داشتن اتومبیل‌ در حال حرکت و سرعت بـالا بـاید از سـیستم ترمز استفاده شود تا در مواقع لزوم بتوان‌ آنرا از حرکت‌ بازداشت‌ سیستم تـرمز یـکی از اساسی‌ترین قسمتهای اتومبیل محسوب‌ می‌گردد،چنانچه این سیستم بموقع وظیفه خود را انجام ندهد چه بسا خـسارات مـالی‌ و جـانی فراوانی به بار می‌آورد.پدال ترمز‌ زیر‌ پای راننده قرار گرفته و با فشار پایـ‌ رانـنده پمـپ ترمز عمل می‌کند.پمپ ترمز از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که‌ قدرت اولیه‌ آنـ‌ بـا فـشار پدال ترمز و فشار‌ روغن‌ داخل پمپ از طریق لوله‌ها به چرخها رسیده و ترمز عمل می‌کند.در بـعضی مـواقع روغن ترمز از انتهای پمپ ترمز نشتی‌ پیدا کرده و باعث‌ تخلیه‌ روغن ترمز مـی‌شود و یـا‌ در‌ مـواقعی راننده احساس می‌کند وقتی بر روی پدال ترمز فشار می‌آورد اندک اندک پدال به پایین رفته و تـرمز خـالی‌ می‌کند در لحظه برخورد با چنین مواردی باید لوازم داخلی پمپ‌ تعویض‌ شوند. در مواقعی بـا فـشار بـر روی پدال،ترمز عمل نمی‌کند و با فشار دوم عمل ترمز انجام‌ می‌شود که در اصطلاح می‌گویند ترمز دو پا شده اسـت.بـا هواگیری و ریگلاژ‌ لنت‌ها‌ این عیب‌ برطرف می‌شود.از دیگر معایب سیستم ترمز خـرابی سـیلندرهای تـرمز و گشاد شدن آن و فرسوده شدن لوازم داخل‌ سیلندر ترمز می‌باشد.ترمز دستی در اتومبیل وسیله‌ای است که رانـنده‌ بـرای‌ ثـابت‌ نگه داشتن خودرو در حالت درجا از آن‌ استفاده می‌کند و یک ترمز دستی خـوب بـاید بتواند ماشین ‌‌را‌ در شیب 30 درجه ثابت‌ نگه دارد.سیستم ترمز چرخهای جلو از لحاظ‌ کفشک‌ دو‌ نوع هستند:1-ترمز کـاسه‌ای‌ مـانند اکثر چرخهای عقب 2-ترمز دیسکی ترمز کفشکی ضعیف‌تر از نوع‌ دیسکی عمل‌ مـی‌کند و نـوع دیسکی به خاطر فشار بالا و دفع حـرارت دارای قـدرت‌ تـرمز بیشتری‌ می‌باشد.برای‌ کمک‌ به سیستم تـرمز و داشـتن ترمزی قوی و سریع از بوستر ترمز استفاده می‌شود.بوستر ترمز توسط شلنگی به خـلاء مـنیفولد هوا متصل است و با فـشار پای رانـنده بر پدال مـقدار خـلاء آمـاده‌ درون بوستر موجب فشار مضاعف به سـیستم پمـپ‌ ترمز گشته و راننده با فشار اندک براحتی می‌تواند عمل ترمز را انجام داده و تـرمز سـریعتر و روانتر عمل می‌نماید.برای هدایت خـودرو به هر‌ سمتی‌ کـه رانـنده مایل باشد از جعبه‌ فرمان و سـیستم فـرمان استفاده می‌شود و وجود جعبه فرمان برای تسریع در عمل‌ فرمان است که در دو نوع هـیدرولیکی و نـیمه هیدرولیکی وجود دارند.نوع‌ تـمام‌‌ هـیدرولیک دارای پمـپ مخصوص هیدرولیک فـرمان مـی‌باشد که روغن را با فـشار پمـپ‌ وارد جعبه فرمان کرده و فرمان بصورت نرم و روان حرکت می‌کند و پمپ هیدرولیک‌ حرکت خود را توسط‌ تـسمه‌ از قـرقره سر میل لنگ دریافت می‌کند.نـوع نـیمه هیدرولیک‌ مـانند اتـومبیل پیـکان می‌باشد که روش تعمیر و مـشخصات کامل آن در کتاب توضیح‌ داده شده است.زوایای چرخها و تنظیمات‌ جلوبندی‌ در‌ چهار محور استوار است که‌‌ عـبارتند‌ از‌:1-زاویـه تواین(سر جمعی چرخهای جلو)2-زاویـه تـواوت(انـحراف زاویـه چـرخ‌ نسبت به پیـچ جـاده)3-زاویه کمپر(چرخ جلو نسبت به‌ عمود‌ بودن‌ جاده به طرف بیرون‌ و درون)4-زاویه کستر(محور‌ گـردش‌ نـسبت بـه خط قائم به سمت جلو یا عـقب‌ اتـومبیل)آخـرین مـبحث ایـن کـتاب مربوط به فنرهای اتومبیل می‌باشد‌.در‌ هر‌ خودروئی‌ برای جلوگیری از لرزشها و ارتعاشات خودرو در دست‌اندازهای جاده‌ و موجهای انحرافی‌ خیابانها در قسمت شاسی خودرو،زیر اطاق فنرهایی تعبیه شده تا ایـن تکانها را خنثی‌ نمایند‌ که‌ در‌ دو مجموعه،یک سری فنرها و یک سری کمک فنرها می‌باشند.برای‌‌ تحمل‌ و سنگینی اطاق و سرنشینان و همچنین در خودروهای سنگین‌تر مانند وانت‌بار و کامیونها از فنرهای شمس با تعداد متوالی‌ در‌ یـک‌ دسـته و در قسمت جلو خودروهای سواری معمولا از فنرهای لول که بصورت‌ حلقه‌ای‌ هستند‌ استفاده می‌کنند.

از جمله ویژگیهای این کتاب وجود اشکال و تصاویر گویایی است که در‌ کنار‌ توضیحات‌ ارائه شده راهنمای بسیار مؤثری در فـهم و درک خـواننده کتاب می‌تواند باشد. از لحاظ‌ گفتار‌ بسیار روان و ساده ولی از لحاظ نگارش،همچنانکه نویسنده در مقدمه‌ کتاب بیان‌ داشته‌،گهگاهی‌ اشتباهات لغوی به چشم می‌خورد.بطور کـلی ایـن کتاب‌ قابل استفاده برای رشـته‌های کـار‌ و دانش‌،صنایع خودروسازی،کارآموزان مراکز فنی‌ حرفه‌ای و تمام کسانیکه به نحوی با وسیله نقلیه‌ سر‌ و کار‌ دارند توصیه می‌شود

 

واشر لاستیکی

واشر

انواع واشر

لاستیک سازی در اصفهان لاستیک سازی اصفهان لاستیک سازی بیتا اورینگ سازی ارینگ ورق لاستیکی منجیددار ورق منجیت ورقهای استیلی با پوشش لاستیک کاربرد اورینگ در سوایل کاسه نمد کنترل کيفيت قطعات لاستيکي کنترل کیفیت لاستیک تولید کننده قطعات سیلیکونی فروش قطعات لاستیکی  خودرو تولید کننده قطعات لاستیکی خودرو قطعات لاستیکی در اصفهان صنایع لاستیکی تولید قطعات لاستیکی  لاستیک سازی در اصفهان صنعت تولید قطعات سیلیکونی تولید کننده قطعات پلاستیکی خودرو انواع واشر دیافراگم اورینگ انژکتورکاربردان epdm اورینگ در دندانپزشکی چیست لاستیک اورینگ وایتون اورینگها

عبارات کلیدی2

اورینگی تولید اورینگ متری اکسترودی تولید قطعات سیلیکونی شیراز دستگاه اورینگ سازی راهنمای انتخاب اورینگ روکش سیلیکونی غلتک روکش غلتک صنایع لاستیک بیتا اصفهان صنایع لاستیک سازی غلطک اورینگ فروش انواع اورینگ فروش اورینگ در تبریز فروش اورینگ قیمت فروش لرزگیر لاستیکی در اصفهان فروش وایتون سختی 90 فروش ورق لاستیک قطعات لاستیک قیمت اورینگ ها لاستيك سازي بيتا لاستیک ۵ میل لاستیک بیتا لاستیک ریزی غلطک پلی یورتان لاستیک سازی مشهد لاستیک ضد روغن لاستیک ولکانیزه چیست لاستیک کوپلینگ پولی اورتان لاستیکهایی سیلیکیون مخفف لاستیک سازیts اورینگ چیست مشاكل أصفهان منجیت فروشی اصفهان واشر ابندى واشر لاستیکی شفاف شیراز واشرتخت وایتون چیست دیوار ورق لاستیک